Tunnbröd 

Ingredienser till 6–8 personer
6 dl Chrisbels Glutenfria mjölmix
5 dl vatten
1 tsk fiberhusk eller 2 tsk psyliumfröskal  (kan uteslutas helt) 
2 tsk salt
2 tsk neutral olja

 

Gör så här:

1. Arbeta ihop mjöl, salt, fiberhusk/psylliumfröskal, olja och vatten till en smidig deg. Låt vila ca 15 minuter.

 

2. Arbeta ihop degen med lite mer mjöl om den känns kladdig. Dela degen i 24 delar (beror på hur stora bröd man vill ha och hur stor stekpanna man har). Kavla helst varje del så tunt du kan på en duk. Använd lite mjöl vid utbakning.

 

3. Grädda brödet i en torr stekpanna på medelvärme 2–3 minuter.

 

4. Vänd degen ofta, så det bildas fina bubblor och brödet blir mjukt och elastiskt. Det är viktigt att du torkar stekpannan med papper mellan varje gräddning, så att allt bränt mjöl avlägsnas och inte fastnar i degen på nästa bröd som ska gräddas.

 

5. Lägg brödet på en bakduk och täck ordentligt med en ny bakduk. Då blir brödet mjukt och håller sig varmt länge.

 

Det går även att dela degen på mitten och kavla ut dem till stora tunna bröd, som man sedan skär i mindre bitar och steker. Jag gjorde det, som syns på bilden. Det går mycket fortare. Vill du ha en mindre sats så kan du halvera mängden av ingredienserna.

 

 

print this page 

Skriv ut receptet